Γιατί το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης θα παραμείνει κρατικό

Η πληροφορία που κυκλοφόρησε από νωρίς χθες το μεσημέρι, επιβεβαιώθηκε από τον ίδιο τον πρωθυπουργό το βράδυ, στη συνέντευξη που παραχώρησε στον τηλεοπτικό σταθμό ANT1: Το ΤΑΙΠΕΔ θα ακυρώσει της διαδικασία πώλησης του λιμένα Αλεξανδρούπολης λίγα 24ωρα πριν από το άνοιγμα των οικονομικών προσφορών που είχαν καταθέσει οι δύο «μονομάχοι».

Ο λόγος προφανής: υπερισχύει η κρίσιμη γεωπολιτική σημασία του λιμανιού αλλά και συνολικότερα της πόλης της Αλεξανδρούπολης η οποία εκτός από την ένταξη της στη θεσμοθετημένη ελληνοαμερικανική συνεργασία, σύντομα θα αποτελέσει και τον δεύτερο μεγαλύτερο ενεργειακό κόμβο μετά τη Ρεβυθούσα.

Αιτία η ολοκλήρωση των επενδύσεων για δημιουργία του υπεράκτιου τερματικού σταθμού επανεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου (FSRU). Στην εξίσωση μπαίνει και η δημιουργία σταθμού παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας με φυσικό αέριο όπως επίσης και η προοπτική προώθησης επενδύσεων εκβάθυνσης του λιμένα ώστε να γίνει ακόμη στενότερη η συνεργασία με τις αμερικανικές στρατιωτικές δυνάμεις.

Αυτό λοιπόν κρύβεται πίσω από τη χθεσινή ανακοίνωση του πρωθυπουργού: ο «ΟΛΑ ΑΕ» θα παραμείνει κρατικός γι’ αυτό που είναι αλλά και γι’ αυτό που θα γίνει μέσα στο αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα.

Η εταιρεία με την επωνυμία «Οργανισμός Λιμένος Αλεξανδρούπολης Α.Ε.» (Ο.Λ.Α. Α.Ε.) έχει το δικαίωμα αποκλειστικής χρήσης και λειτουργίας των γηπέδων, κτιρίων και εγκαταστάσεων του Λιμένα Αλεξανδρούπολης και του μικρότερου λιμένα της Μάκρης, που βρίσκονται στη βορειοανατολική Ελλάδα, στην Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, δυνάμει  Σύμβασης Παραχώρησης με το Ελληνικό Δημόσιο, ενώ ασκεί επίσης διοικητικές αρμοδιότητες στον Λιμένα Καμαριώτισσας και στο αλιευτικό καταφύγιο Θέρμες, στη Σαμοθράκη. Η Σύμβαση Παραχώρησης θα είχε διάρκεια 60 έτη από την υπογραφή της και θα έληγε την 21η Μαρτίου του 2063.

Οι κύριες δραστηριότητες της Ο.Λ.Α. Α.Ε. περιλαμβάνουν υπηρεσίες ελλιμενισμού πλοίων, φορτοεκφόρτωσης ξηρού χύδην φορτίου και γενικών συμβατικών φορτίων και αποθήκευση αυτών, καθώς και παράκτιες μεταφορές επιβατών. Ο Λιμένας  Αλεξανδρούπολης διαθέτει εκτεταμένες υποδομές για υποστήριξη επιπρόσθετων μεταφορών εμπορευματοκιβωτίων,  χύδην φορτίου και επιβατών.

Ο λιμένας Καμαριώτισσας ενώνει ακτοπλοϊκά τη Σαμοθράκη με την ηπειρωτική Ελλάδα, ενώ τα άλλα δύο λιμάνια (καταφύγια) εξυπηρετούν τοπικές  κυρίως ανάγκες.

Στο Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου Α.Ε. μεταφέρθηκαν μετοχές που αντιστοιχούν στο 100% του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας “Οργανισμός Λιμένος Αλεξανδρούπολης Α.Ε.” δυνάμει της υπ’ αρ. 222/05.11.2012 απόφασης της Διυπουργικής Επιτροπής Αναδιαρθρώσεων και Αποκρατικοποιήσεων (ΦΕΚ Β’ 2996/2012).

Το Ταμείο έχει προσλάβει τις εταιρείες Deloitte Business Solutions Α.Ε. and Ευρωσύμβουλοι Α.Ε. ως από κοινού χρηματοοικονομικούς συμβούλους, τις εταιρείες Your Legal Partners, Δρακόπουλος & Βασαλάκης Δικηγορική Εταιρεία και Αλεξίου – Κοσμόπουλος Εταιρεία Δικηγόρων ως από κοινού νομικούς συμβούλους, την εταιρεία Doxiadis Associates ως τεχνικό σύμβουλο και την εταιρεία Port Consultants Rotterdam BV ως εμπορικό σύμβουλο στο πλαίσιο της Διαγωνιστικής Διαδικασίας και της Συναλλαγής.

Είναι προφανές ότι οι σημερινές οικονομικές επιδόσεις του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης δεν μπορούν να αποτυπώσουν αυτό που έρχεται. Τόσο η συνεργασία με τις αμερικανικές ένοπλες δυνάμεις όσο και η λειτουργία της μονάδας FSRU, πέραν της γεωστρατηγικής σημασίας αναμένεται να έχουν απτό αποτέλεσμα και σε οικονομικό επίπεδο.

Αυτό άλλωστε έβλεπαν και οι δύο διεκδικητές που είχαν υποβάλλει δεσμευτικές οικονομικές προσφορές για να αποκτήσουν τα δύο τρία του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας. Για το λιμάνι είχαν καταθέσει προσφορές δύο σχήματα: πρόκειται αφενός για την Quintana Infrastructure & Development και αφετέρου για την κοινοπραξία των Black Summit Financial, Euroports, EFA Group και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.

 

liberal.gr

Related Posts